جراحی دندان نهفته


جراحی دندان نهفته یا دندانهایی که از جای درستی بیرون نزده اند ، بستگی به نوع و شدت مشکل و جایگاه دندان های دیگر دارد . دندانپزشک و جراح دهان روش های مختلف را به بیمار توضیح می دهند که اغلب شامل جراحی ساده ای برای بیرون کشیدن و هدایت دندان  می باشد .

دندان نهفته باید خارج شود

متخصصان دندانپزشکی و متخصص جراحی دندان نهفته در کرج  توصیه می کنند که دندان نهفته باید پس از تشخیص ، در اولین زمان ممکن تحت درمان قرار گیرد . یا باید هرچه سریع تر جراحی و خارج شود و یا در صورت امکان، از طریق درمان ارتودنسی، به قوس دندانی نرمال هدایت شود.

همانطور که گفته شد، دندان نهفته باید به سرعت خارج شود. زیرا با افزایش سن ، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها از قبیل بیماری های سیستم ایمنی ، دیابت ، مشکلات قلبی و عروقی و بیماری های ریوی مطرح می شود .

همچنین ، دندان نهفته درد فراوانی دارد و در صورت عدم خروج به موقع عوارضی چون عفونت، ایجاد کیست، احتمال ایجاد تومور، آسیب و ایجاد بی نظمی در دندان های مجاور و افزایش حساسیت و خطر شکستگی فک در مواجهه با ضربات را به دنبال دارد .

درمان دندان نهفته :

در صورتیکه دندان نهفته ، دندان عقل باشد معمولا به بیمار پیشنهاد می شود تا دندان با جراحی خارج گردد ، زیرا کاربردی برای بیمار نخواهد داشت . در مورد سایر دندان های نهفته ، شرایط بیمار تعیین کننده درمان پیشنهادی است .

جراحی دندان نهفته

در بین دندان‌ها ، بیشترین احتمال نهفتگی مربوط به دندان‌های نیش فک بالا و دندان‌های عقل است . برای بیرون کشیدن هرکدام از این دندان‌ها نیز با توجه به تشخیص دندان پزشک راه‌های مختلفی استفاده می‌شود.
اگر نهفتگی مربوط به دندان نیش باشد ، جراحی مختصری برای بیرون کشاندن دندان از لثه انجام شده و با ارتودنسی و براکت دندان به جای درست هدایت می‌شود . البته این درمان در مواقعی که لثه و فک جای کافی برای حضور دندان داشته باشد انجام می‌شود . در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به کشیدن دندانی دیگر برای جای گذاری دندان نهفته باشد . در هر صورت جراحی دندان نهفته تحت نظر و تشخیص دندان پزشک صورت می‌گیرد .

نهفتگی دندان عقل

اگر نهفتگی مربوط به دندان‌های عقل باشد ، به دلیل عدم نیاز و کاربردی نبودن دندان‌های عقل جراحی دندان نهفته برای خارج کردن دندان از دهان انجام می‌شود. برای این نوع جراحی ابتدا موقعیت و فرم قرار گرفتن دندان عقل در لثه توسط دندان پزشک بررسی شده و پس از آن جراحی انجام می‌شود.
در روند جراحی دندان نهفته رعایت بهداشت و نیز داشتن دقت و تخصص کافی دندان پزشک ضروری است. زیرا در هنگام جراحی عصب‌های موجود در فک ممکن است دچار فشار شوند و تورم و درد زیادی پس از جراحی برای بیمار به وجود آورند.