جراحی دندان عقل

در جراحی دندان عقل ، دندانپزشک بافت لثه را پس از بی‌حس شدن در ناحیه وجود دندان مشکل‌ساز ، باز می‌کند تا بتواند دندان را از آنجا بیرون بکشد . دندانپزشک گاهی دندان را خرد می‌کند تا راحت‌تر بتواند آن را خارج کند . در نهایت لثه با بخیه بسته می‌شود .

دندانپزشک در کرج عموما از کشیدن دندان ها تا حد مقدور جلوگیری می نماید و با درمان ها و تکنیک های متفاوت ، مشکل را بر طرف می سازد .
اما در مواقعی کشیدن دندان الزامی خواهد بود مانند وقتی که دندان عقل نهفته وجود داشته باشد که علاوه بر کشیدن دندان نیاز به جراحی دندان عقل هم خواهد بود .

جراحی توسط متخصص ایمپلنت در کرج صورت می گیرد چرا که این کار تخصص بالا را می طلبد . قطعا هر چه تجربه ، مهارت و تخصص فرد جراح بالاتر باشد درمان هایی عالی با کمترین درد و بهترین نتایج را برای افراد ارائه می دهد .
بنابراین توصیه اصلی انتخاب یک جراح دندان مناسب است که با اندکی تحقیق و صرف وقت می توان به آن دستیابی پیدا کرد .

دندان عقل ، به عنوان دندان آسیا چهارم یکی از دندان های دائمی است . گاهی دندان عقل به صورت کامل رشد نمی کند و یا اینکه به صورت نهفته باقی می ماند به همین دلیل دندان از لثه خارج نمی شود ، در این شرایط تنها راه جراحی دندان عقل است . غالب این مشکلات به دلیل عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان پیش می آید .

نحوه رشد دندان عقل

از سن ۱۶ تا ۳۲ سالگی دندان عقل امکان رشد دارد . رشد دندان عقل با درد همراه است و به قسمت فک فشار وارد می کند و امکان دارد شخص دچار سردرد و سرگیجه شود . گاهی فرد این دردها را دارد اما دندان عقل رشد می کند و به حالت نهفته باقی می ماند در این حالت به دندان های دیگر فشار وارد می کند که معمولا با دردهای شدیدی همراه است . در این حالت دکتر مجبور به جراحی دندان می شود .

هر شخصی دارای سه دندان آسیاب دائمی است . در هر شخصی دندان آسیاب چهارم دندان عقل است . به این راحتی می توان دندان عقل را شناسایی کرد اما برای بررسی وضعیت قرار گرفتن و سلامت آن نیاز به عکسبرداری و معاینه دندانپزشک است .

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته

رشد ریشه های دندان با افزایش سن همراه است . با رشد ریشه دندان ، امکان تغییر موقعیت دندان ها نیز وجود دارد . بهترین سن برای جراحی دندان عقل دوران نوجوانی است . زیرا در این سنین فقط دو سوم ریشه دندان عقل تشکیل شده بنابراین امکان آسیب رساندن به سایر دندان ها بسیار کم است . با این وجود برای جراحی دندان عقل در کرج ، اندیشه ، هشتگرد ، رباط کریم ، اسلامشهر ، مارلیک باید با دندانپزشک مشورت کرد . در صورتی که دندان عقل به شکل نهفته باشد ، لثه شکافته می شود تا به دندان دسترسی پیدا کرد سپس دندان به قطعات کوچک تری شکسته شده سپس تکه تکه آن را خارج می کنند .

مشکلات دندان عقل

به دلیل مکان قرار گیری دندان های عقل در انتهای دهان و یا رشد ناقص آن ها ممکن است غذا و باکتری زیر لبه لثه و اطراف دندان عقل قرار بگیرد که تمیز کردن آن نیز مشکل است و به مرور سبب ایجاد پلاک خواهد شد . به همین دلیل با جراحی دندان عقل می توانید از مضرات و مشکلاتی که این دندان خواهد داشت رهایی یابید .

مشکلاتی که این پلاک ایجاد می کند شامل موارد زیر است :

پوسیدگی دندان عقل :

پلاک با شکستگی دندان شما و ایجاد سوراخ سبب پوسیدگی و کرم خوردگی دندان تان خواهد شد  .

ژنژیویت (بیماری لثه) :

ممکن است از پلاک ، اسیدی ترشح شود که باعث عفونت در لثه شود و آن را متورم و قرمز کند . در این حالت ممکن است این عفونت به دندان های کناری و استخوان دندان عقل آسیب بزند .
پری کورونیت :
پلاک در این بیماری باعث عفونت در بافت نرمی که اطراف دندان است می شود.

عفونت بافت (سلولیت) :

دندان عقل یکی از علت های ایجاد عفونت باکتریایی در زبان ، گلو و گونه می تواند باشد .

استئو میلیت :

این عفونت در داخل استخوان فک ایجاد خواهد شد .

آبسه دندان عقل :

عفونت باکتریایی می تواند سبب چرک در دندان عقل و یا بافت های اطراف آن شود .

کیست و ترمور خوش خیم :

در موارد بسیار نادر دندان عقل می تواند سبب کیست یا تومور خوش خیم شود .

زمان مناسب برای جراحی دندان عقل

وقتی دندان عقل به صورت صحیح رشد نکند و باعث ایجاد مشکلاتی در فرد شود زمان مناسبی برای کشیدن دندان عقل خواهد بود . دندان عقل در انتهای دهان شما دردی ایجاد می کند که با حس کردن آن بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید . گاهی مشکلاتی ایجاد می شود که ممکن است با درد نیز همراه نباشد ، اما لزوم جراحی دندان عقل احساس شود . با تشخیص دندانپزشک به جراحی دندان عقل باید عکس رادیولوژی از دندان شما تهیه شود تا وضعیت آن به درستی مشخص شود .

مراقبت بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی دندان عقل لازم است به برخی توصیه های بهداشتی عمل شود . بیمار تا ۴۵ دقیقه بعد از جراحی نباید گاز استریل را از روی جای دندان بردارد . تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی دندان عقل ، استفاده از مسواک جایز نیست . بعد از ۲۴ ساعت بیمار می تواند دهان خود را با محلول آب نمک بشوید .
بهتر است در روز اولی که دندان عقل کشیده شده جز غذاهای نرم غذای سفت و جویدنی خورده نشود ، تا ۵ روز بعد از کشیدن دندان عقل بیمار باید دهان خود را بعد از خوردن غذا با آب نمک تمیز بشوید .

بیمار باید نکات مهم را رعایت کند و بعد از کشیدن دندان عقل از کشیدن سیگار ، مصرف الکل و یا خوردن نوشیدنی های گم پرهیز کند .
بعد از کشیدن دندان عقل در صورت داشتن درد می توان از مسکن مصرف کرد ، دندان عقلی که عفونت داشته و قبل از کشیدن بیمار مجبور بوده از آنتی بیوتیک استفاده کند همچنان باید بعد از جراحی دندان عقل نیز به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهد تا اثری از عفونت باقی نماند.

متخصصین و کادر درمانی ما برای جراحی دندان عقل در کرج اقدامات تخصصی ، درمانی و مراقبتی مرتبط با جراحی دندان عقل را با کیفیت و دقت بسیار بالا به بیماران محترم ارائه می نمایند.